Mindfulnessista apua univaikeuksiin

Hyvä uni kertoo meille, että elämämme on tasapainossa. Huono uni taas siitä, että elämässämme on tehtävä jotain muutoksia kohti tasapainoisempaa arkea. Kun kuuntelet kehosi ja mielesi välittämiä viestejä, niin mitä ne kertovat sinulle? Mitä sinulle kuuluu? Miten sinä nukut?

Uni edellyyttää irti päästämistä ja hellittämistä

Emme voi pakottaa itseämme nukahtamaan. Uni on tila, joka edellyttää irti päästämistä. Mindfulnessharjoitusten avulla opit hellittämään ja päästämään lempeästi irti ajatuksista, tunteista ja kehotuntemuksista. Mindfulnessin paradoksi onkin, kun hyväksyt ja hellität ja lopetat asioiden vastustamisen, annat niiden olla, niin niiden voima alkaa vähentyä. Voitko luottaa siihen, että hellittämällä annat kehollesi mahdollisuuden nukahtaa? Voitko luottaa siihen, että kehosi kyllä tietää miten nukahtaa?

Turvallisuuden tunne luo perustan hyvälle unelle

Jotta voit nukkua hyvin, niin kehosi ja mielesi tarvitsevat turvallisuutta. Turvallisuuden tunteeseen liittyvät myötätunto, levollisuus ja tunne, että on hyväksytty. Vaikka tilanne voikin olla haastava, niin sinun on mahdollisuus luoda mindfulnessharjoituksilla olosuhteet, jossa voit rauhassa levätä ja nukahtaminen voi olla mahdollista.

Mindfulnessharjoitusten avulla voit kohdata omat unen tuloa estävät tunteet illalla sängyssä ollessa. Kun kohtaat tunteesi, annat niiden olla, hyväksyen ne ja annat niille nimen, niin saatat huomata, miten olotilasi muuttuu.

Turvallisuuden tunteeseen liittyvä tunne, että on hyväksytty, tarkoittaa sitä, että itse hyväksyt omat tunteesi, ajatuksesi ja kehosi tuntemukset sellaisina kuin ne voit havaita. Ne ovat olemassa sinussa juuri sillä hetkellä.

Miten puhut itsellesi, kun et saa unta?

Univaikeuksiin liittyy voimakkaasti myös oma sisäinen puhe. Oletko ärsyyntynyt ja soimaat itseäsi vai puhutko itsellesi ystävällisesti ja lempeästi? Voit olla myös tilanteessa, jossa sinua nukuttaa, mutta lapsi herättää sinut kesken unien. Miten puhut itsellesi? Oletko äreä, kun heräsit ja sinun täytyy mennä yöllä peittelemään lastasi vai oletko rauhallinen ja menet rakkaudella peittelemään lapsen, jolle olet tärkeä ja sen jälkeen palattuasi sänkyyn puhut itsellesi ystävällisesti: ”Minulla on kaikki hyvin. Saan nukkua rauhassa. Vaikka en saa nyt välttämättä heti unta, niin annan itselleni luvan levätä”.

Säännölliset mindfulnessharjoitukset auttavat uneen

Kannattaa muistaa, että yleensä univaikeudet tulevat vähitellen, joten myös unen paraneminen vie aikaa. Kannattaa olla kärsivällinen ja harjoittaa mindfullnessharjoituksia säännöllisesti sekä kuunnella itseään ja kehoaan. Mindfulnessharjoitukset eivät ole suorituksia, vaan tarkkailevia ja havainnoivia olemisharjoituksia. Varaa siis itsellesi aikaa olla mindfulnessharjoituksissa.

Olemme luoneet univaikeuksista kärsiville oman Lempeästi uneen -äänitteen, jonka tarkoituksena on helpottaa univaikeuksia ja niihin liittyvää huolta ja stressiä hyödyntäen tutkittua mindfulness-menetelmää. Harjoitusten avulla oppii rauhoittumaan, jäsentämään tunteita ja samalla kasvattaa myötätuntoista ja ystävällistä asennetta itseä kohtaan. Tällöin luonnollinen nukahtaminen on hetki hetkeltä helpompaa. Äänite antaa lohtua ja apua myös valvomistilanteisiin sekä ohjaa rauhoittumaan ennen nukkumaan menoa ja myös päivän mittaan.

Me Lempeästi uneen –äänitteen laatijat olemme terveydenhuollon ja psykologian ammattilaisia, joilla on myös omakohtaista kokemusta unihäiriöistä toipumisesta mindfulness-menetelmän avulla.

Lempeästi uneen – apua univaikeuksiin mindfulnessista aänitteen voi ostaa verkkokaupan kautta Uniäänite-välilehdeltä tästä.

Toivon sinulle lempeyttä ja ystävällisyyttä itseäsi kohtaan ja rauhallisia yöunia!

T.Maria

Jaa kirjoitus ystävillesi, jos pidit siitäShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin