Miten mindfulness auttaa lasten valvottamia vanhempia

Mindfulness tunnetaitovalmentajakoulutuksessa ollut erityisopettaja on harjoittanut aktiivisesti mindfulnessia nyt kahdeksan viikon ajan. Hän on herkistynyt tunnistamaan paremmin omia kehoreaktioita ja niiden perusteella hän on oppinut rauhoittumaan ja muuttamaan omaa suhtautumistaan myötätuntoisemmaksi eri tilanteissa. Lue miten erityisesti lasten yöherättelyn jälkeen mindfulness tarjoaa hyvän konkreettisen keinon vanhemmille muuttaa asioihin suhtautumista ja rauhoittaa omaa oloa, jotta voi nukahtaa uudelleen.

Tyytyväinen olo

Illalla nukkumaan mennessäni laitoin herätyskellon soimaan klo 05, joten menin nukkumaan heti, kun vain suinkin lasten iltatoimien jälkeen pääsin. Klo 22 käperryin peiton alle ja ajattelin tyytyväisenä, että saan sentään 7 tuntia unta.

Yleensä joudun heräämään lasteni vuoksi keskimäärin 3 kertaa yössä. Käytännössä kaikki lapsemme käyvät yön aikana yleensä kerran vessassa ja jokainen heistä haluaa äidin vessareissulle mukaan. Olenkin tottunut herätyksiin ja yleensä saan heti uudelleen unen päästä kiinni.

Lapset herättävät

Tuttu kaava toistui jälleen viime yönä; ensin herätti Maija ”Äiti! Mua pissittää!”, sitten Pekka ”Äiti! Mua janottaa! Ja pissittää!”. Hetken päästä uudelleen Pekka huutaa ”Äiti! Mua pissittää taas!”. Tämän Pekan toisen pissareissun yhteydessä heräsi myös Ella ”Äiti, muakin pissittää ja mä haluun tulla teidän viereen nukkumaan”.

Otimme yläsängystä mukaan tarvittavat unikaverit ja tytön oman tyynyn, kävimme vessassa ja raivasimme kolon isin ja äidin väliin.

Ärsyttää, sydän hakkaa ja leukaperät kiristyvät

Tässä vaiheessa katsoin yön aikana ensimmäisen kerran kelloa, joka oli 02. Ajattelin, että saan nukkua vielä kolme tuntia, hyvä. Olin juuri vaipumassa uudelleen uneen, kun havahduin siihen, että Ellan jalat iskeytyivät poskelleni. Työnsin jalat pois nyt jo ärsyyntyneenä kaikesta heräilystä. Sydän hakkasi ja leukaperät kiristyivät, hengitys tiheni ja kädet hikosivat.

Hengitykseen keskittyminen rauhoittaa

Huomioituani alkavan ärsyyntymisen, hengitin syvään sisään ja ulos, ja pyrin tuomaan tietoisuuteni hengitykseen. Onnistuin tässä yllättävän hyvin ja nukahtaminen oli jo lähellä.

Lapsi ärsyttää

Hetken päästä pienet terävät kantapäät potkaisivat taas päätäni. Siinä vaiheessa reaktioni oli jo impulsiivinen. Käänsin jalat takaisin paikalleen ja sähähdin tyttärelleni: ”Nyt Ella oikeasti, ihan kohta lähdet takaisin omaan sänkyyn nukkumaan tai rauhoitut siinä, mutta äidinkin pitää saada nukkua!”.

Pettymys omaan reaktioon

Lapsi pyöri unissaan, eikä missään nimessä tahallaan minua herätellyt, joten pian tämän jälkeen huomasin kurkkuani kuristavan, rintaa puristavan ja vatsaani painavan, ja tunnistin tunteen pettymykseksi. Olin pettynyt itseeni, kun olin vihastunut levottomasti nukkuvalle tytölle.

Myötätuntoiset lauseet itselle auttavat hellittämään

Tässä olossa jonkin aikaa oltuani, aloin spontaanisti käymään mielessäni läpi myötätuntoisia lauseita itseäni kohtaan, joiden avulla tunteeni alkoivat vähitellen tasaantumaan ja mieleni rauhoittua. Kehokin alkoi vähitellen hellittämään lauseiden myötä. Tämä auttoi lopulta minua niin paljon, että sain unen päästä kiinni.

Mitä teen mindfulnessin keinoin, kun lapsi herättää, enkä saa uudelleen unta?

Jaa kirjoitus ystävillesi, jos pidit siitäShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *