4 viikon ohjelma: Tyynnytä mieli ja viritä aistisi tuntemaan kesä

4 viikon aistiohjelmalla

    • Mielesi rauhoittuu
    • Nautit enemmän kesästä
    • Hyvinvointisi  tasapainottuu

Tuttua? Mielen vietävänä – kehon ulkopuolelta tuleva informaatio saa aikaan tyytymättömyyttä

Elämäämme hallitsee liikaa kehomme ulkopuolelta tuleva informaatio. Informaatiota on tarjolla aina kun vain haluamme ja sitä on tarjolla vaikka emme haluaisikaan. Elämme ”aivosaasteessa”, joka kiihdyttää mieltämme. Alamme elää liikaa ajatuksissamme ja ajatukset alkavat hallita meitä.

Meillä on arvioivia ja arvostelevia ajatuksia ja huolia. Sosiaaliset aivomme vertailevat meitä itseämme suhteessa muihin. Mielemme haluaa asioita ja se ei koskaan täysin tyytyväinen. Mielen jatkuva haluaminen tuottaa meille kärsimystä, kun emme saa sitä mitä haluamme tai muut ihmiset eivät käyttäydy tai sano kuten haluaisimme. Se aiheuttaa pettymystä.

Jos taas palvelemme mieltämme ja annamme sille sitä mitä se haluaa, niin mieli on pienen hetken ajan tyytyväinen ja haluaa jälleen jotain uutta.

Kun suuntaamme itsemme kehon ulkopuolelta tulevaan informaatioon, emme pitkän päälle voi hyvin, koska se alkaa ylivirittää meitä. Olemme tyytymättömiä.

Mikä tyynnyttää mielen – suuntaa huomiosi sisäänpäin aistien tuomaan tietoon

Aivomme viimeinen päivitys tapahtui 200 000 vuotta sitten ja ne toimivat edelleen samalla tavoin. Tämän vuoksi hyvinvointimme perustuu edelleen kehomme perusasioihin, aisteihin ja niiden mukanaan tuomaan informaatioon eikä jatkuvasti ulkopuoliseen maailmaan reagoivaan tyytymättömään mieleen. Saatat miettiä, että onko se näin yksinkertaista. Kyllä se on.

Haastetta tähän kuitenkin tuo jälleen mielemme. 1. Meidän tulee muistaa päivittäin pysähtyä ja suunnata huomiomme sisäänpäin aistien tuomaan informaatioon. 2. Kun suuntaat huomiosi sisäänpäin, niin mieli astuu kuvioihin ja haluaakin jotain muuta, on kyllästynyt, koska ei tapahdu mitään. Mieli alkaa myös luonteensa mukaisesti herkästi tekemään arvioita onko esim. näkemämme hyvä vai huono.

Voimme kuitenkin vähitellen opettaa mielemme rauhoittumaan ja pysähtymään ja nauttimaan aistien käytöstä. Juju on siinä, että samalla kun keskitymme aistimaan, niin tietoinen mielemme keskittyy aistien tuomaan informaatioon ja ajatustulva vähenee huomattavasti.

Sanotaankin, että mieli on tyytyväinen vain ollessaan hiljaa. Ja voin luvata, että se on mahdollista, aluksi hetkittäin, tällä neljän viikon aistiohjelmalla. Jos päätät olla mukana tässä ohjelmassa neljä viikkoa, niin mielesi hiljenee herkemmin ja alat käyttämään aistejasi luonnollisesti enemmän. Hyvinvointisi nousee uudelle tasolle.

Ohjelma koostuu viikoittain julkaistavasta harjoituksesta. Joka viikko keskitytään käyttämään yhtä aistia enemmän eri tilanteissa.

Ensimmäisen viikon harjoitus: NÄKÖAISTI

Keskity käyttämään päivittäin näköaistiasi ympäröivän kesän keskellä.

Pysähdy ja anna katseesi pysähtyä eri tilanteissa johonkin yksityiskohtaan. Mitä näet? Katsele yksityiskohtaa kuin näkisit sen ensimmäistä kertaa.

Joku on joskus antanut vinkin aloittelijan mielentilan saavuttamiseen: kuvittele, että olet aikaisemmin asunut pimeässä avaruudessa ja olet nyt tullut maapallolle katselemaan ensimmäistä kertaa ympärillesi. Pidä tämä aloittelijan mielentila ja huomaa millaisia muotoja näet valitsemassasi yksityiskohdassa? Mitä värejä ja värisävyjä näet? Miten valo ja varjo näkyvät yksityiskohdan pinnalla? Tee huomioita kaikessa rauhassa hetken ajan ja voit sitten jatkaa päivääsi.

Voit valita yksityiskohdaksi myös toisen henkilön kasvot esim. läheisen ihmisen. Voitko katsoa myös häntä, kuin näkisit hänet ensimmäistä kertaa. Millaiset kasvonpiirteet hänellä on? Millainen on hänen ilmeensä? Voit valita siinä hetkessä nähdä kauneutta, mitä hyvää tai kaunista näet toisen ihmisen kasvoilla? Voit olla hetken ajan näköaistin tuomassa kokemuksessa ja jatkaa jälleen siitä mihin jäit.

Ole tässä harjoituksessa seuraavan viikon ajan päivittäin.

 

Jaa kirjoitus ystävillesi, jos pidit siitäShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

24 vastausta artikkeliin ”4 viikon ohjelma: Tyynnytä mieli ja viritä aistisi tuntemaan kesä

    1. Maria Saarelainen Artikkelin kirjoittaja

      Hienoa Liisa! Aistiharjoitusten juju on niiden yksinkertaisuudessa ja ne aina uudelleen ja uudelleen yllätävät miten voimallisia ne ovatkaan. Kesä tarjoaa meille tosi hyvät puitteet aistiharjoitusten tekemiseen.

      Vastaa
    1. Maria Saarelainen Artikkelin kirjoittaja

      Aija, hienoa kun innostuit. Sisällytetään tämä kuukauden aistiharjoittelu osaksi teidän opiskelua muodollisten harjoitusten rinnalle.

      Vastaa
    1. Maria Saarelainen Artikkelin kirjoittaja

      Kiva Eila, kun lähdet mukaan 🙂 Nämä lyhyet pysähtymiset virittävät meitä kivasti kesään, huomaamaan mitä ympärillämme jo on

      Vastaa
  1. Leena

    Ihana saada tällainen viesti, kiitos! Juuri tarpeen tällä hetkellä tämä mieltä tyynnyttävä aistiharjoittelu. Mukana olen.

    Vastaa
    1. Maria Saarelainen Artikkelin kirjoittaja

      Tervetuloa mukaan Leena. Sitä voi pysähtyä näkemään tuttua ympäristöä uusin silmin, kuten minä tein tänään. Tutulla metsälenkillä pysähdyin pienien keltaisten kukkien ääreen ja tarkastellin yhtä niistä lähempää. Miten monia keltaisen ja oranssin eri sävyjä siinä olikaan. Terälehdet muodostivat kukan keskelle tähtikuvion. Ilahduin niin sen kauneudesta. Ja se kukka on ohimennen katsottuna pieni ja huomaamaton, pieni keltainen piste 🙂

      Vastaa
  2. Sari Piela

    Kuulostaa hyvälle. Juuri tänään mietin, että tuli taas liikaa kuljettua pysähtymättä katsomaan yksityiskohtia.

    Vastaa
    1. Maria Saarelainen Artikkelin kirjoittaja

      Kiva Sari, kun tulet mukaan. Lisäsin sähköpostiosoittesi postituslistalle ja saat nyt joka viikko harjoituksen sähköpostiisi eli vielä kolmen viikon ajan 🙂

      Vastaa
  3. Sisko

    Ihana harjoitus. Sain tämän ystävältä ja tätä juuri nyt tarvitsen.
    Olen mukana.

    Vastaa
    1. Maria Saarelainen Artikkelin kirjoittaja

      Sinulla on mukava ystävä, kun johdatti sinut tämän pariin. Hienoa, kun tulet mukaan. Lisään nimesi sähköpostituslistalle, niin saat automaattiseesti aina uuden harjoituksen sen ilmestyttyä.

      Vastaa
  4. Tiina

    Viimeisimpinä tietoisia näköaistimuksia Pohjanmaan lakeuksilta…
    Mukana oon! Rentouttavaa kesää! 😊

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *